Značení plášťů
U pláště je vždy důležité vybírat stejný průměr jako u původního, vždy záleží na průměru ráfku, šířka se může lišit podle vaší potřeby.
Značení plášťů v milimetrech (ETRTO)
ETRTO je evropské značení plášťů a je to nejpřesnější způsob značení. Příklad na rozměru pláště 37-622. 37=šíře pláště v nafouknutém stavu v milimetrech, 622 = průměr od patky pláště k patce v milimetrech.
Značení plášťů v palcích
Rozměr pláště v palcích je velmi často používaný na horské kolo a udává vnější rozměr nafouknutého pláště. Příklad na rozměru pláště 29×2,20. 29 = vnější průměr pláště v palcích, 2,20 = vnější šířka v palcích. Tento rozměr může někdy působit trochu matoucím dojmem, protože průměr 28“ a 29“ je podle značení v milimetrech stejný a to 622. Je to způsobeno tím, že rozměr v palcích se udává venkovní průměr a v milimetrech zase vnitřní.
Francouzské značení
Toto značení udává vnější rozměr nafouknutého pláště na kole v milimetrech. Nejčastěji se používá na pláštích pro krosová, trekingová a silniční kola. Příklad na rozměru 700x35C – 700 = vnější průměr pláště, 35C = šíře pláště.
Rozměry plášťů
Zde si můžete najít svůj průměr pláště a vybrat si z naší nabídky.
Jaký zvolit plášť na kolo
Plášť se skládá z několika částí jako jsou kostra, patka a běhoun se vzorkem. Dále může být plášť zesílen proti defektu nebo být vybaven reflexním pruhem pro lepší viditelnost za tmy.
- Patka pláště (drátová, skládací)
Patka pláště je část, která dosedá do ráfku a fixuje ho proti vysunutí. Kevlarová patka je lehčí, odolnější, jednoduše montovatelná, v ráfku stabilněji fixovaná a můžete ji složit do malého balíčku a vozit s sebou jako náhradní, ideální pro bezdušové pláště. Drátová patka je levnější a díky tomu je více rozšířená.
- Kostra pláště
Základní pláště (v ceně +/- 200 kč) mají kostru vyrobenou z vláken o menší hustotě, kvalitnější pláště (cca od 300 kč) mají vlákna ve více vrstvách a hustěji, díky tomu je plášť pevnější a nedochází k rychlému poškozování duše.
- Vzorek pláště
Vzorek pláště vybírejte vždy podle terénu v jakém nejčastěji jezdíte. Na silnici je lepší použít hladký plášť nebo s minimálním vzorkem, v mokru a bahně je zase důležitá samočistící schopnost pláště. Plášť do bahna tak mívá širší mezery mezi výstupky vzorku, aby bahno samo vypadávalo a vzorek se nezanášel.
Najít univerzální plášť na kolo je složité, pokud jezdíte po silnici ale i na polních cestách je dobré zvolit plášť s menším vzorkem uprostřed a většími výstupky po bocích, ty vás podrží v zatáčkách na nezpevněných cestách.
- Směsi plášťů
Směs pláště má splňovat požadavky na různé vlastnosti, které jsou často protichůdné. Nízký valivý odpor, dobrá přilnavost, malý oděr, dlouhá životnost. Důležitá je i rovnováha mezi nízkým valivým odporem a dobrou přilnavostí za mokra. Každý výrobce si složení své směsi bedlivě střeží.
- Ochrana proti defektu
Proti defektu bývají pláště vybaveny speciální zesílenou protiprůrazovou vrstvou mezi běhounem a kostrou. Výška ochrany se liší, většinou bývá od 1 do 4 mm. Pláště bývají o něco těžší.
- S duší nebo bez duše
Bezdušové pláště jsou trendem poslední doby na horská kola, díky tomu nemusíte pláště tolik nafukovat a můžete jezdit na nižší tlak a nemusíte řešit procvaknutí duše. Získáte větší přilnavost a stabilitu v náklonech. Další výhodou je maximální přenos síly na pohyb. Tím, že se duše nemůže v plášti hýbat, získáváme nejvyšší efektivitu při šlapání. Nevýhodou je nutnost vlastnit bezdušové ráfky, ráfkové vložky, speciální ventilky a těsnící mléko. Doporučujeme koupit celou bezdušovou sadu. Bezdušová kola mají větší pořizovací náklady a náročnější instalaci.
- Reflexní pruh
Pro větší bezpečnost může mít plášť na svém boku reflexní pruh, za snížené viditelnosti nebo tmy se při nasvícení rozzáří a je velmi dobře viditelný. Podle zákona musí být kolo vybaveno odrazky nebo reflexním pruhem, který je více viditelný. Plášť s tímto pruhem býva o něco dražší než bez něho.
Vybrat si z nabídky plášťů s reflexním pruhem můžete zde.
Jak zjistit velikost duše na kolo
Duši na kolo vybírejte vždy podle rozměru pláště. Duše mají velikostní rozmezí, proto se dají použít do více šířek plášťů (například 32/47- 622/635; 700x35C/47C nebo 28 x 1,5/1,75).
Ventilky bývají nejčastěji používané 3 tipy.
Auto ventilek (AV)asi nejrozšířenějším typem, větší průměr a lze ho bez problému použít na klasické kompresory. Vnitřek ventilku se dá vyměnit a ventilkem lze nalít tmel proti defektu duše. Duše s autoventilkem zde.
Galuskový ventilek (FV) – používaný nejčastěji u sportovních kol (silniční, horská), má menší průměr. Bez použití redukce nenafoukáte klasickým kompresorem. Vrch ventilu někdy bývá vyšroubovatelný, aby do duše šel nalít například tmel proti defektu. Duše s galuskovým ventilkem zde.
Velo ventilek (DV) – bývá používaný u starších typů kol, v jeho vnitřku se dají vyměnit gumičky. Dnes se na nových kolech objevuje zcela vyjímečně. Duše s velo ventilkem zde.
Rozměry duší
Zde si můžete najít svůj průměr duše a vybrat si z naší nabídky.
Další informace např. zde: