Bafang se řadí mezi největší výrobce motorů a komponentů pro elektrokola na světě. Nejvíce se Bafang prosadil s nábojovými (přední a zadní) motory, kde je absolutní světovou špičkou. Poslední roky se intenzivně věnuje vývoji středových motorů, které vynikají vysokým kroutícím momentem, přitom je motor tichý a velmi efektivní.
Pokud hledáte vysokou kvalitu za rozumnou cenu je motor Bafang jasnou volbou. Motor může na někoho působit trochu mohutně a nepropracovaně což ale nemá vliv na funkčnost.
Bafang M300
Tento motor je základním z celé řady středových motorů Bafang. Motor snímá pouze otáčení středové osy. Chybějící torzní snímač neumožní plynulé dávkování výkonu a motor je svým chováním velmi podobný zadnímu motoru. Jmenovitý výkon motoru 250 wattů a maximální kroutící moment 80 newton metrů. Cenově nejdostupnější středový elektromotor. Hmotnost 3,6 kg.
Motor je vhodný na cestovní a rekreační elektrokola pro jízdu v lehčím terénu a po cyklostezkách.
Bafang M400 – Max Drive
Nejvíce používaný motor od Bafangu je zajímavou alternativou ke značkovým motorům jako Bosch. Motor je vybaven torzním snímačem, který snímá sílu šlapání a podle toho řídící jednotka určuje výkon motoru. Motor nabízí výkon 250 wattů (ve špičce může dosáhnout až 520 wattů) a kroutící moment až 80 newton metrů. Hmotnost 3,8 kg.
Středový elektromotor Bafang M400 Max Drive nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Motor je ideální pro turistická a cestovní elektrokola, neztratí se ani na horském elektrokole. Ve spojení s baterií o vyšší kapacitě vás nenechá ve štychu ani při delších výletech. Tento motor je za nás nejlepší volbou při výběru elektrokola v hodnotě 35 000 – 50 000 Kč.
Bafang M420
Stejný motor jako M400 s novějším vzhledem a se středovou osou na tisícihran.
Středový elektromotor Bafang M420 – dříve též známý jako Max Drive – prošel důkladným přepracováním a v obchodech jej nyní najdete pod označením M420. Nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Od předchůdce se liší osou s uchycením klik na tisícihran. Softwarově zůstává stejný. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru je momentálně nejlepší volbou v segmentu elektrokol střední třídy (35.000 – 50.000 Kč).
Bafang M500
Oproti motoru M400 má větší kroutící moment a to až 95 newton metrů. Motor je tichý a má plynulý chod, hodí se na horská elektrokola pro jízdu v náročnějším terénu. Hmotnost 3,3 kg.
Své využití najde především v segmentu horských elektrokol a speed pedeleců, čemuž bezezbytku odpovídají také jeho parametry. M500 je vybaven torzním ( tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Elektromotor nabídne výkon 250 wattů a točivý moment 95 newtonmetrů. Stejně jako u motoru M420, činí maximální rychlost 25 km/h, popřípadě 45 km/h v závislosti na způsobu využití a platných právních předpisech. Motor se vyznačuje plynulým a tichým chodem, hlavně při změně převodů a to i při jízdě do kopce. Motor podporuje snímač řazení (Gear senzor).
Video návod na odstranění případného vrzání elektrokola s motorem Bafang M500.
Video návod část I a dále video návod část II, jak rozebrat motor M500, jak vyměnit řízení motoru, jak vyměnit jádro motoru, jak vyměnit redukční převodovku a jehlové ložisko.
Náhradní dily na motory Bafang M600 / M510 / M500.
Pohonné jednotky Bafang mají vysokou kvalitu za nižší cenu. Pokud tedy hledáte levnější elektrokolo se středovým pohonem je to za nás jasná volba. Motory jsou dobře servisovatelné a dostupnost náhradních dílů je na vysoké úrovni oproti konkurenčním značkám. Motor může na někoho působit trochu mohutně a nepropracovaně což ale nemá vliv na funkčnost.
Plusy
+ Nižší cena
+Tichý chod motoru
+ Jednodušší servis
+ Dostupnost náhradních dílů
+ Možnost použití libovolných baterií, proto můžou výrobci používat i baterie s vyšší kapacitou
Mínusy
– Vyšší hmotnost
-Jednodušší zpracování
-Nemá tolik plynulý chod, pomalejší nástup při rozjezdu
MOTOR JE SRDCEM ELEKTROKOLA
aneb co je dobré o nich vědět
Zdroj a další informace: https://www.ecyklistika.cz/vse-o-elektrokolech/o-motorech-elektrokol/
- Motor je vždy v ceně – každé elektrokolo zakoupíte vždy s řídící jednotkou, motorem, baterií, nabíječkou a cyklopočítačem v ceně elektrokola. Dodatečná výměna motoru za jiný typ je komplikovaná, často i nemožná vzhledem k tomu, že rám je pro konkrétní typ motoru uzpůsoben už z výroby. Standardní elektrokolo je vybaveno motorem, který spolu s ostatními prvky elektrovýbavy pouze asistuje jezdci při šlapání (tzv. pedelec – Pedal Electric Cycle). Míru asistence si jezdec řídí jednoduše ovladačem na řidítkách. Tedy stále platí – pokud nešlapete, nejedete.
- Výkon – max. nominální povolený výkon je do 250 W (dle platné legislativy o elektrokolech pro použití ve veřejném provozu), přičemž krátkodobý maximální výkon dosahuje až 1000 W. Pozor! – motory o nominálním výkonu nad 250 W (tzv. speed pedelec) jsou u nás ve veřejném provozu zakázány.
- Kroutící moment – zjednodušeně max. síla pomoci při šlápnutí – ty nejlepší motory dosahují až 95 Nm. Pro městská a treková elektrokola je běžná hodnota 50-60 Nm, pro horská 70 Nm a více.
- Napětí – obecně platí, čím vyšší napětí, tím vyšší výkon a kroutíci moment – 24 V (skládačky, městská elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta – všechny typy kol vč. horských), 48 V (zatím málo rozšířená varianta – pro sportovní a horská do extrémních podmínek a nákladní elektrokola).
- Automatická průběžná optimalizace výkonu – 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel – kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a nastavuje optimální parametry motoru (elektrokola s motorem v nábojích a některé levnější středové motory torzní čidlo nemají).
- Max. rychlost kdy motor ještě pomáhá – je zákonem stanovena na 25 km/hod. Lze odblokovat až na 55 km/hod. (liší se podle výrobce), ovšem v takovém případě je možné jezdit podle platné legislativy pouze mimo věřejný provoz.
- Jízdní režimy – 3 až 5 stupňů asistence (liší se podle výrobce), přičemž nejnižší označovaný jako ECO nebo ECO+ eliminuje především vyšší hmotnost elektrokola a jízda je tak stejná jako na normálním kole, naproti tomu nejvyšší stupeň označovaný např. TURBO nebo BOOST dává maximální výkon a točivý moment k jízdě např. v těžkém terénu. U všech elektrokol je také možné asistenci motoru zcela vypnout (stupeň OFF) a šlapat jen “za své”.
- Dojezd – charakteristika motoru významně ovlivňuje dojezd. Motory pro horská elektrokola poskytují mnohem větší dynamiku a intenzitu v dávkování výkonu potřebného ke zdolávání strmých stoupání v těžkém terénu, což je ovšem vykoupeno větší spotřebou energie a tím i menším dojezdem. Naproti tomu motory, osazované např. na městská nebo trekingová elektrokola, kde taková dynamika není třeba, dosahují větších dojezdů díky nižší spotřebě energie. Více o dojezdu elektrokol – zde.
- Asistence při vedení elektrokola (Walk Assistant) – pomáhá při chůzi (tlačení elektrokola) pomalou jízdou do 6 km/hod., k dispozici u většiny motorů elektrokol.
- Voděodolnost – všechny motory jsou stejně jako ostatní součásti elektrického systému elektrokol chráněny tak, aby bylo možné bez obav jezdit třeba i za hustého deště nebo kalužemi – min. stupeň ochrany je IP54 (proti prachu a stříkající vodě).
- Umístění motoru na kole – buď v náboji zadního kola, v náboji předního kola nebo ve středu elektrokola (toto uložení je nejlepší variantou z hlediska optimálního těžiště a jízdních vlastností elektrokola). Více o umístění motoru – zde.
- Značka motoru – výrobců je mnoho, ovšem většina trhu je rozdělena mezi těchto TOP 5 výrobců: Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano a Brose, přičemž německý Bosch je stále považován za technologického lídra a inovátora, čínský Bafang je pak zase největším výrobcem motorů na světě montovaných do nábojů kol. Více o TOP 5 výrobcích – zde.