Středové motory Bafang

Bafang se řadí mezi největší výrobce motorů a komponentů pro elektrokola na světě. Nejvíce se Bafang prosadil s nábojovými (přední a zadní) motory, kde je absolutní světovou špičkou. Poslední roky se intenzivně věnuje vývoji středových motorů, které vynikají vysokým kroutícím momentem, přitom je motor tichý a velmi efektivní.  

Pokud hledáte vysokou kvalitu za rozumnou cenu je motor Bafang jasnou volbou. Motor může na někoho působit trochu mohutně a nepropracovaně což ale nemá vliv na funkčnost. 

Bafang M300 

Tento motor je základním z celé řady středových motorů Bafang. Motor snímá pouze otáčení středové osy. Chybějící torzní snímač neumožní plynulé dávkování výkonu a motor je svým chováním velmi podobný zadnímu motoru. Jmenovitý výkon motoru 250 wattů a maximální kroutící moment 80 newton metrů. Cenově nejdostupnější středový elektromotor. Hmotnost 3,6 kg. 

Motor je vhodný na cestovní a rekreační elektrokola pro jízdu v lehčím terénu a po cyklostezkách. 

Středový motor Bafang M300

Bafang M400 – Max Drive 

Nejvíce používaný motor od Bafangu je zajímavou alternativou ke značkovým motorům jako Bosch. Motor je vybaven torzním snímačem, který snímá sílu šlapání a podle toho řídící jednotka určuje výkon motoru. Motor nabízí výkon 250 wattů (ve špičce může dosáhnout až 520 wattů) a kroutící moment až 80 newton metrů. Hmotnost 3,8 kg. 

Středový elektromotor Bafang M400 Max Drive nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Motor je ideální pro turistická a cestovní elektrokola, neztratí se ani na horském elektrokole. Ve spojení s baterií o vyšší kapacitě vás nenechá ve štychu ani při delších výletech. Tento motor je za nás nejlepší volbou při výběru elektrokola v hodnotě 35 000 – 50 000 Kč.

Středový motor Bafang M400

Bafang M420

Stejný motor jako M400 s novějším vzhledem a se středovou osou na tisícihran. 

Středový elektromotor Bafang M420 – dříve též známý jako Max Drive – prošel důkladným přepracováním a v obchodech jej nyní najdete pod označením M420. Nabídne výkon 250 wattů, točivý moment 80 newtonmetrů. Tento typ motoru je vybaven torzním (tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Od předchůdce se liší osou s uchycením klik na tisícihran. Softwarově zůstává stejný. K motoru lze taktéž namontovat snímač řazení (Gear senzor). Tento typ motoru je momentálně nejlepší volbou v segmentu elektrokol střední třídy (35.000 – 50.000 Kč).

Středový motor Bafang M420

Bafang M500 

Oproti motoru M400 má větší kroutící moment a to až 95 newton metrů. Motor je tichý a má plynulý chod, hodí se na horská elektrokola pro jízdu v náročnějším terénu. Hmotnost 3,3 kg.

Své využití najde především v segmentu horských elektrokol a speed pedeleců, čemuž bezezbytku odpovídají také jeho parametry. M500 je vybaven torzním ( tlakovým ) snímačem, řídící jednotka vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. Elektromotor nabídne výkon 250 wattů a točivý moment 95 newtonmetrů. Stejně jako u motoru M420, činí maximální rychlost 25 km/h, popřípadě 45 km/h v závislosti na způsobu využití a platných právních předpisech. Motor se vyznačuje plynulým a tichým chodem, hlavně při změně převodů a to i při jízdě do kopce. Motor podporuje snímač řazení (Gear senzor).

Video návod na odstranění případného vrzání elektrokola s motorem Bafang M500.

Video návod část I a dále video návod část II, jak rozebrat motor M500, jak vyměnit řízení motoru, jak vyměnit jádro motoru, jak vyměnit redukční převodovku a jehlové ložisko.

Náhradní dily na motory Bafang M600 / M510 / M500.

Středový motor Bafang M500

Pohonné jednotky Bafang mají vysokou kvalitu za nižší cenu. Pokud tedy hledáte levnější elektrokolo se středovým pohonem je to za nás jasná volba. Motory jsou dobře servisovatelné a dostupnost náhradních dílů je na vysoké úrovni oproti konkurenčním značkám. Motor může na někoho působit trochu mohutně a nepropracovaně což ale nemá vliv na funkčnost. 

Plusy 

+ Nižší cena 

+Tichý chod motoru 

+ Jednodušší servis 

+ Dostupnost náhradních dílů 

+ Možnost použití libovolných baterií, proto můžou výrobci používat i baterie s vyšší kapacitou 

Mínusy 

– Vyšší hmotnost 

-Jednodušší zpracování 

-Nemá tolik plynulý chod, pomalejší nástup při rozjezdu 

MOTOR JE SRDCEM ELEKTROKOLA
aneb co je dobré o nich vědět

Zdroj a další informace: https://www.ecyklistika.cz/vse-o-elektrokolech/o-motorech-elektrokol/

  • Motor je vždy v ceně – každé elektrokolo zakoupíte vždy s řídící jednotkou, motorem, baterií, nabíječkou a cyklopočítačem v ceně elektrokola. Dodatečná výměna motoru za jiný typ je komplikovaná, často i nemožná vzhledem k tomu, že rám je pro konkrétní typ motoru uzpůsoben už z výroby. Standardní elektrokolo je vybaveno motorem, který spolu s ostatními prvky elektrovýbavy pouze asistuje jezdci při šlapání (tzv. pedelec – Pedal Electric Cycle). Míru asistence si jezdec řídí jednoduše ovladačem na řidítkách. Tedy stále platí – pokud nešlapete, nejedete. 
  • Výkon – max. nominální povolený výkon je do 250 W (dle platné legislativy o elektrokolech pro použití ve veřejném provozu), přičemž krátkodobý maximální výkon dosahuje až 1000 W. Pozor! – motory o nominálním výkonu nad 250 W (tzv. speed pedelec) jsou u nás ve veřejném provozu zakázány.
  • Kroutící moment – zjednodušeně max. síla pomoci při šlápnutí – ty nejlepší motory dosahují až 95 Nm. Pro městská a treková elektrokola je běžná hodnota 50-60 Nm, pro horská 70 Nm a více.
  • Napětí – obecně platí, čím vyšší napětí, tím vyšší výkon a kroutíci moment – 24 V (skládačky, městská elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta – všechny typy kol vč. horských), 48 V (zatím málo rozšířená varianta – pro sportovní a horská do extrémních podmínek a nákladní elektrokola).
  • Automatická průběžná optimalizace výkonu – 1000x za vteřinu vyhodnocuje elektronika motoru údaje hned ze 3 čidel – kadenčního (frekvence šlapáni), torzního (tlak na pedály) a rychlostního (aktuální rychlost elektrokola) a nastavuje optimální parametry motoru (elektrokola s motorem v nábojích a některé levnější středové motory torzní čidlo nemají).
  • Max. rychlost kdy motor ještě pomáhá – je zákonem stanovena na 25 km/hod. Lze odblokovat až na 55 km/hod. (liší se podle výrobce), ovšem v takovém případě je možné jezdit podle platné legislativy pouze mimo věřejný provoz.
  • Jízdní režimy – 3 až 5 stupňů asistence (liší se podle výrobce), přičemž nejnižší označovaný jako ECO nebo ECO+ eliminuje především vyšší hmotnost elektrokola a jízda je tak stejná jako na normálním kole, naproti tomu nejvyšší stupeň označovaný např. TURBO nebo BOOST dává maximální výkon a točivý moment k jízdě např. v těžkém terénu. U všech elektrokol je také možné asistenci motoru zcela vypnout (stupeň OFF) a šlapat jen “za své”.
  • Dojezd – charakteristika motoru významně ovlivňuje dojezd. Motory pro horská elektrokola poskytují mnohem větší dynamiku a intenzitu v dávkování výkonu potřebného ke zdolávání strmých stoupání v těžkém terénu, což je ovšem vykoupeno větší spotřebou energie a tím i menším dojezdem. Naproti tomu motory, osazované např. na městská nebo trekingová elektrokola, kde taková dynamika není třeba, dosahují větších dojezdů díky nižší spotřebě energie. Více o dojezdu elektrokol – zde.
  • Asistence při vedení elektrokola (Walk Assistant) – pomáhá při chůzi (tlačení elektrokola) pomalou jízdou do 6 km/hod., k dispozici u většiny motorů elektrokol.
  • Voděodolnost – všechny motory jsou stejně jako ostatní součásti elektrického systému elektrokol chráněny tak, aby bylo možné bez obav jezdit třeba i za hustého deště nebo kalužemi – min. stupeň ochrany je IP54 (proti prachu a stříkající vodě).
  • Umístění motoru na kole – buď v náboji zadního kola, v náboji předního kola nebo ve středu elektrokola (toto uložení je nejlepší variantou z hlediska optimálního těžiště a jízdních vlastností elektrokola). Více o umístění motoru – zde.
  • Značka motoru – výrobců je mnoho, ovšem většina trhu je rozdělena mezi těchto TOP 5 výrobců: Bosch, Bafang, Yamaha, Shimano a Brose, přičemž německý Bosch je stále považován za technologického lídra a inovátora, čínský Bafang je pak zase největším výrobcem motorů na světě montovaných do nábojů kol. Více o TOP 5 výrobcích – zde.